Foetsie, die subsidie

foto: Gert Meijerink

Die jonge vrouw zei het tegen een vriendin, onlangs op een terras: “We hebben vijf ton geboden. Etage is maar dik 45 vierkante meter, maar dat hebben we er wel voor over, in deze buurt.” Ze zei het zonder een spier te vertrekken.

Doe! Normaal!

Wonen in onze buurt. Het is maar wat de gek er voor geeft. Maar op die manier wordt het bemachtigen van een woning voor de spreekwoordelijke verpleegster, agent of onderwijzer wel een heel erg moeilijke zaak.

Een vastgoedbeheerder viel onlangs uit tegen de huurders van een woning die in het bezit is gekomen van een vastgoedbelegger. Die huurders werden voor minderwaardig uitgemaakt, gezien het -in zijn ogen- geringe maandelijkse huurbedrag. Ook hier ging het over een etage van zo’n 40 vierkante meter. Andere woningen in het blok werden inmiddels tegen woekerprijzen verhuurd.

Maar er is wat raars aan de hand. Want die woningen bestaan nog steeds omdat ze zo’n kwarteeuw geleden zijn opgeknapt met overheidsgeld. Woningen die zeer slecht waren onderhouden. Het stadsdeel heeft daar vele miljoenen aan subsidiegeld in gestoken. De eigenaren van die panden, ook toen al veelal beleggers, hoefden slechts een klein percentage van de renovatiekosten zelf te betalen. Het doel van die subsidie was, de voorraad betaalbare woningen te behouden en de panden te behoeden voor nog verder verval.

Sindsdien ie er een hoop veranderd. Woningen mogen worden gesplist en verkocht. Dat is ook in De Pijp op grote schaal gebeurd; zittende huurders worden er zo nu en dan uit geïntimideerd en de woningen zijn dus niet langer beschikbaar voor huisvesting van doodgewone Amsterdammers. Want de huurbescherming die gold voor de huurders die er destijds in zaten, geldt niet voor nieuwe bewoners.

Een sprinkhanenplaag trof De Pijp. Panden die zonder overheidssubsidie allang niet meer overeind hadden gestaan, zijn voor grof geld van de hand gedaan. De subsidie is uiteindelijk dus niet behouden gebleven voor behoorlijke volkshuisvesting, maar is feitelijk verdwenen in de zakken van graaiers.

Dat vind ik best erg. Om deze ellende nog zoveel mogelijk tegen te gaan, en huurders zoveel mogelijk te beschermen, is de Huurdersvereniging De Pijp nog steeds onmisbaar.

Rikus Spithorst