In gezondheid achteruit

Wooncoach Irene MaasWooncoach Irene Maas op haar werkplek in Wijkcentrum De Pijp. Foto: Maarten Wesselink

Het was een jaar geleden dat hij was verhuisd naar een woning op de eerste verdieping in de Rivierenbuurt. Hij woonde er eigenlijk nog maar kort. Zijn gezondheid ging snel achteruit. Hij was aangewezen op een zuurstoffles en moest dus zo snel mogelijk naar een benedenwoning. Ik heb met hem gekeken van welke regelingen hij gebruik zou kunnen maken. Voor de regeling ‘Van Groot naar Beter’ kwam hij niet in aanmerking want daarvoor was zijn woning niet groot genoeg. Ook de regeling van ‘Hoog naar Laag’ was op hem niet van toepassing want dan moet je minimaal op de tweede verdieping wonen. Zijn leeftijd van 65 jaar kwalificeerde hem wel voor een benedenwoning. Toen hij verhuisde naar zijn huidige woning had hij wel zijn woonduur ingeleverd. Gelukkig woonde hij er nog net geen jaar. Als de woning je niet bevalt mag je bij Woningnet binnen een jaar een andere woning zoeken zonder je woonduur te verliezen. Ik heb hem geadviseerd gelijk op zoek te gaan naar een nieuwe woning. Doordat hij niet te kieskeurig was lukte het hem snel iets te vinden. Niet in zijn eigen buurt , de Rivierenbuurt, maar in Buitenveldert. Hij was er blij mee en we hadden zijn probleem opgelost.

De regeling ‘van Groot naar Beter’ is bedoeld om huurders die te groot wonen, bijvoorbeeld doordat de kinderen uit huis zijn, te laten ruilen met huurders die bijvoorbeeld door gezinsuitbreiding een grotere woning nodig hebben. De regeling ‘Van Hoog naar Laag’ moet huurders voor wie een bovenverdieping geen geschikte woning meer is het beter mogelijk maken te verhuizen naar een benedenwoning. Beide regelingen gelden alleen voor huurders van woningcorporaties.

Irene Maas

1 Trackbacks & Pingbacks